Akoestiek op kantoor

Akoestiek op kantoor

Hoe vaak komt het voor dat jij je niet kunt concentreren op je werkzaamheden door hinderlijke geluiden op kantoor? Een slechte akoestiek op kantoor is één van de eerste zaken die werknemers opnoemen wanneer hen gevraagd naar wat zij vinden van de kantooromgeving waarin zij werken. Maar, wat is de oorzaak van deze vorm van geluidsoverlast?

Concentreren kun je niet leren

Het is de laatste dag voor de deadline van een belangrijk verslag. Je verschijnt extra vroeg op kantoor om aan je werkzaamheden te beginnen, voordat je collega’s hun werkdag starten. Er is stilte, er heerst rust en er is niemand die je uit je concentratie haalt op kantoor. Jammer, maar helaas. Na een productief eerste uur word je omgeven door storende geluiden. Telefoongesprekken, het geratel van de printer en over de hele afdeling luister je door de akoestiek op kantoor moeiteloos mee met luide, onderlinge conversaties. Kun jij je in deze situatie concentreren en je opdracht op tijd afronden?

De gevolgen van een slechte akoestiek op kantoor

Een hinderlijke of slechte akoestiek op kantoor is voor 31,6 procent van de kantoormedewerkers een probleem, zo blijkt uit onderzoek. Bijna een derde van de 2500 ondervraagden - werkzaam bij 8 verschillende bedrijven - ondervindt hier dagelijks hinder van. Met alle gevolgen van dien. Geluiden onderbreken niet alleen de concentratie en houden medewerkers van hun werk, ook neemt het niveau van beroepsmatige stress toe. Wat óók weer leidt tot een verlaagde efficiëntie.

airco op kantoor

Hoe creëer ik een akoestisch kantoor?

Voor het creëren van een prettige en vooral productieve werkomgeving is het een goed idee om een kantoorruimte in te richten waarin het opgewekte geluid zich niet moeiteloos verspreidt, maar wordt gedempt. Een akoestisch kantoor minimaliseert geluidshinder en maximaliseert het concentratievermogen van jouw werknemers. Wil je al jouw medewerkers en collega’s optimaal werkcomfort bieden? Dan is het verstandig om duidelijke regels op te stellen, bijvoorbeeld met betrekking tot het gebruik van de kantoorruimte. Vaak maakt alleen al het gezamenlijk muten van telefoons een (werk)wereld van verschil.

Wil je meer weten over akoestiek op kantoor en "Working Well"?
Download dan hier het artikel ‘How to create an office’ waarin de behoefte van werknemers centraal staat


klik hier

How to create a great office space
Aanmelden nieuwsbrief