We ervaren de wereld met onze zintuigen. Alles in ons leven kunnen we zien, voelen, horen en proeven.
Het kantoor is de plek waar we het grootste deel van de werkdag - en de week - doorbrengen.
Deze omgeving moet onze zintuigen ook prikkelen. Het kantoor moet werknemers inspireren door het aantrekkelijke, prettige ontwerp; hen stimuleren door een fijne geur en medewerkers kalmeren met ontspannende muziek.
Interieurdesign is, net als de indeling van een kantoor, van grote invloed op hoe we een ruimte ervaren. In een esthetisch, aangenaam en overzichtelijk kantoor voelen we ons goed. Zo’n omgeving maakt het makkelijker om je te concentreren op je dagelijkse taken.
Veel daglicht, doordacht kleurgebruik, organische en mooie vormen; al deze aspecten zijn van invloed op het welzijn en de efficiëntie van de mensen die gebruik maken van de ruimte.
Een mens heeft slechts zeven seconden nodig om een eerste indruk te vormen. Dit betekent dat mogelijke nieuwe werknemers en potentiële klanten het kantoor van een bedrijf in deze korte tijd kunnen beoordelen.
Een interessante, weldoordachte ingerichte kantoorruimte - met in het oog springende accessoires - draagt bij aan een positieve uitstraling en vormt het beeld van een goede werkgever en een professionele zakenpartner.
Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de werknemers, die actief zijn in de zakelijke dienstverlening, een mooie, moderne kantoorruimte zien als een belangrijke voorwaarde om voor een baan bij een bedrijf te kiezen [1].
Daarmee hebben deze bedrijven een streepje voor op de concurrentie in de strijd om (werk)talent.
Twee van de meest belangrijke vaardigheden die werkgevers tegenwoordig vragen van werknemers, zijn het vermogen om te multitasken aan de ene kant - terwijl aan de andere kant juist verwacht wordt dat medewerkers zich kunnen concentreren op een specifieke taak.
Geconfronteerd met en overvallen door een groot aantal prikkels, geluiden en afleidende factoren, vinden mensen het moeilijk zich te concentreren op een bepaalde opdracht.
Uit onderzoek blijkt dat 22% van de mensen die efficiënter willen werken voor een rustige, afgelegen werkplek kiezen. [2] Het is daarom absoluut de moeite waard om in elk kantoor stiltekamers in te richten.
Akoestische panelen en geluidsabsorberende materialen, gecombineerd met een passende indeling van de kantoorruimte, kunnen worden gebruikt om een werknemersvriendelijke werkomgeving met een verlaagd geluidsniveau te creëren. Het beschikken over het juiste aantal vergaderruimtes of vrijstaande meubelstukken voor spontaan werkoverleg, afhankelijk van de manier en stijl van werken van een bedrijf, helpt bij het verminderen van gevoerde gesprekken in open ruimtes. Gesprekken die andere medewerkers kunnen verstoren tijdens het uitvoeren van taken die om de nodige concentratie vragen.
Wonen in een levendige, dynamische stad heeft een keerzijde. We missen de vrijheid van de natuur. Vaak zoeken mensen naar oplossingen en sprekende elementen, die hen in staat stellen een vleugje natuur toe te voegen aan hun woning of aan het kantoor.
Onderzoek naar de biologische band tussen mens en natuur wijst uit dat mensen productiever zijn op het moment dat zij omringd worden door natuurlijke materialen en groen. Bovendien verhoogt een ‘natuurrijke’ omgeving het welzijn met liefst 15% en neemt het werkefficiëntieniveau met 6% toe [3]. Stoffen die aangenaam aanvoelen, zachte sofa’s en kussens, natuurhout en planten geven het kantoor een huiselijk karakter.
Ook roepen deze elementen een vrij gevoel op bij het uitvoeren van professionele taken in een prettige atmosfeer.
Maar liefst driekwart van onze emoties wordt bepaald door de verschillende geuren die we ruiken. Naast onze ogen, is de neus het sterkste menselijke zintuig. We worden altijd en overal omgeven door geuren.
Geuren die fijne herinneringen oproepen, motiveert mensen om actie te ondernemen, helpen te ontspannen of gewoonweg voor een vrolijk gevoel zorgen. Niet voor niets wordt steeds meer aandacht besteed aan luchtkwaliteit op kantoor.
Vastgesteld is dat een airco die niet goed werkt en een slechte luchtcirculatie onder meer rugpijn, waterige ogen en infecties van de luchtwegen kunnen veroorzaken. Een goede luchtcirculatie en het aromatiseren van de kantooromgeving helpen bij het verminderen van stress, verhogen de efficiëntie van medewerkers en roepen positieve gevoelens op bij bezoekers.
Zeventig procent van de interacties tussen collega’s en medewerkers vindt plaats in de kantoorruimte en niet in de vergaderruimte(n) [4].
De bedrijfskantine speelt een centrale rol binnen elk kantoor. Het is de plek waar collega’s elkaar ontmoeten, verschillende kwesties bespreken en onder het genoegen van een kop koffie informatie uitwisselen.
Werk dat wordt verricht in een omgeving gevuld met verschillende smaken, kan veel prettiger zijn. Door het gevoel van smaak te gebruiken in unieke ruimtes, creëren mensen zelf een bepaalde sfeer. Een plek waar zij zich even kunnen opladen of genieten van een moment van ontspanning.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in het magazine "Up^Stream #8 (02/2018)"
[1] Skanska, JLL (2015). BPO & Shared Service Centres: Employees speak out on workplace.
[2] Taormina, R. J., & Law, C. M. (2000). Approaches to preventing burnout: the effects of personal stress management and organizational socialization. “Journal Of Nursing Management,” 8(2).
[3] Humanspaces (2015). Biophilic Design in the Workplace.
[4] Springer, T. (1992). Improving Productivity in the Workplace: Reports from the Field. St. Charles, IL: Springer Associates.
Wil je meer weten over dit onderwerp of ben je op een ander vlak geïnteresseerd in onze organisatie? Stel dan je vraag aan één van onze medewerkers.
Wil je meer weten over dit onderwerp of ben je op een ander vlak geïnteresseerd in onze organisatie?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Vul dit contactformulier in en we zullen zo snel mogelijk jouw vraag beantwoorden. Wil je liever direct met ons in contact komen? Dat kan. Bel ons op
033 453 50 90.
Een uitgebreid advies van één van onze interieurdesigners? Ons enthousiaste team staat voor je klaar. Tijdens een adviesgesprek maken onze designers kennis met jou en jouw bedrijf en brengen wij in kaart welke rol wij kunnen spelen in het vervullen van jouw wensen. De designer maakt een ontwerp waarin het DNA van jouw bedrijf wordt vertaald naar een stijlvolle en inspirerende inrichting.
Kopje koffie? Vul het contactformulier in en we zullen zo snel mogelijk contact met jou opnemen.
Liever direct met één van onze medewerkers in contact? Bel ons op
033 453 50 90.
Onze bedrijfsvisie luidt ‘Working well’. Met behulp van onze zeer ervaren ergonomen gaan we aan de slag om jouw werkomgeving gezond en veilig te maken. Op ergonomisch vlak gaan we verder dan alleen het instellen van de juiste zithouding achter het bureau, we kijken naar de gehele werkomgeving ‘Working well’.
Wil je dit ook bij jouw bedrijf? Maak een afspraak voor een adviesgesprek met één van onze ergonomen. We komen graag bij jou langs om in kaart te brengen hoe de huidige situatie nu is en welke aanpassingen we kunnen toepassen om de werkomgeving ergonomisch verantwoord te maken.
Vul het contactformulier in of bel ons op
033 453 50 90.
Altijd up-to-date zijn over de nieuwste ontwikkelingen omtrent ergonomie en design? We houden je regelmatig op de hoogte via onze nieuwsbrief. Je vindt hierin ook interessante interviews met onze specialisten en klanten over onze projecten én je wordt op de hoogte gehouden van onze meest recente acties.