Een kantoor afgesloten ruimtes

Vind de beste kantoorindeling voor jouw werknemers

Werknemers worden op elk moment van de dag beïnvloed door de omgeving waarin zij werken.
Voor een kwart van de mensen die op kantoor werken, bepaalt de werkplek hoeveel plezier zij in hun werk hebben. Het spreekt dus voor zich dat het bieden van een comfortabele werkomgeving cruciaal is voor de sfeer binnen en het succes van een organisatie.
De eerste stap op weg naar meer werkgeluk is het vinden van de ideale werkplek en een kantoorindeling, die bij jouw mensen en organisatie past. Op basis van een uitgebreide werkplekanalyse brengt ROHDE & GRAHL de voor- en nadelen van verschillende kantoorindelingen in kaart.

De ideale werkplek op basis van vier pijlers

Bij het onderzoek naar de ideale werkplek en het creëren van de werkomgeving die de manier van werken binnen jouw bedrijf ondersteunt, gaan we uit van vier verschillende kantoorindelingen:

* Een kantoor met afgesloten werkruimtes

Dit ontwerp bestaat uit gesloten werkruimtes, voornamelijk in de gang of hal. Vaak hebben deze kamers een bestuurlijke functie of bieden zij plek aan personen met een leidinggevende rol binnen een bedrijf.
De kamers zijn voorzien van veel opbergmogelijkheden. Binnen deze kantoorindeling is ook plek voor verschillende, vaak grote, vergaderruimtes en een (bedrijfs)kantine.

+ vergroot het concentratievermogen
+ biedt privacy en vertrouwelijkheid
+ veel ruimte voor vergaderen
+ een persoonlijke werkplek
- isoleert teams van elkaar
- staat communiceren en kennisdeling in de weg
- maakt gedeeld gebruik van kantoorapparatuur lastig
- minder overzicht, ondersteuning en begeleiding van teams

* Een open kantoor met aaneengesloten bureaus

Een open kantoor is gebaseerd op het concept van een enorm kantoorruimte, gevuld met rijen bureaus.
In vergelijking met een kantoor met afgesloten werkruimtes is er minder opbergruimte. Vergaderruimtes zijn mobiel en worden opgebouwd met losse wanden en panelen, die je eenvoudig kunt aanpassen.
Kies je voor deze kantoorindeling? Dan raden we je aan om in het ontwerp in elk geval een aantal plekken aan te wijzen die bedoeld zijn voor spontaan overleg. Plaats bijvoorbeeld poefen of zachte banken in het kantoorinterieur, zodat werknemers snel en comfortabel actuele uitdagingen kunnen bespreken zonder hiervoor een vergaderkamer te moeten reserveren.

+ een efficiënte kennis- en informatiestroom
+ ruimte voor snel, kort overleg
+ kantoorapparatuur wordt door alle teams gedeeld
+ de indeling is eenvoudig aan te passen aan de ontwikkeling van een bedrijf
- veel geluidsoverlast
- gebrek aan plekken om rustig en geconcentreerd te werken
- weinig privacy
- het voeren van belangrijke telefoongesprekken is lastig (en gehorig)

* Een kantoor met verschillende werkzones

Een kantoor met verschillende werkzones geeft medewerkers toegang tot diverse ruimtes, die bedoeld zijn voor specifieke werkwensen. Zo zijn zij in staat afhankelijk van de werkzaamheden een passende ruimte te vinden. Is binnen jouw bedrijf samenwerking van groot belang? Dan maken vergaderruimtes een belangrijk onderdeel uit van de kantoorindeling.
Plaats bureaus in een open ruimte en stem de zone af op het type werkzaamheden met behulp van scheidingswanden. Dit vergroot het werkcomfort en stimuleert het houden van spontaan werkoverleg.
Om werkzaamheden effectief uit te voeren, zonder collega’s te storen, is het belangrijk om werknemers ook toegang te geven tot kleine werkkamers en belplekken.

+ voor elke taak een passende werkplek
+ een efficiënte kennis- en informatiestroom
+ ruimte voor kort, ongestoord overleg
+ minder geluidsoverlast
- weinig privacy

* Een kantoor met flexibele werkplekken

Een kantoor met flexibele werkplekken biedt ruimte voor drie belangrijk werkaspecten: administratie, concentratie en communicatie. De flexibele gedachte achter dit kantoorontwerp richt zich met name op het bieden van de mogelijkheid om binnen het kantoor te werken op een plek die aansluit bij de werkzaamheden die je verricht. En vooral het moment wáárop.
De kantoorindeling bestaat uit een groot aantal vergaderruimtes en -plekken, zones voor spontaan overleg, belplekken en stilte ruimtes, waar je geconcentreerd en in alle rust kunt werken.
De flexibiliteit van het kantoor wordt vergroot door het principe van ‘desk-sharing’: medewerkers hebben geen vaste werkplek, maar werken aan het bureau of in de ruimte die beschikbaar is op het moment dat zij op kantoor zijn.

+ voor elke taak een passende werkplek
+ vergroot flexibiliteit binnen een bedrijf
+ biedt veel ruimte voor onderlinge communicatie
+ geeft toegang tot werkplekken die werkzaamheden ondersteunen
+ eenvoudig aan te passen kantoorindeling
+ meer contact met collega’s
+ een efficiënte uitwisseling van kennis en informatie
- geen vaste bureaus voor medewerkers
- geen mogelijkheid om een werkplek ‘eigen’ te maken
- verplicht werken in zones bedoeld voor specifieke taken
- ‘clean desk policy’
- persoonlijke bezittingen opbergen in een kluisje

Flexibele werkplekken

Interessant, maar wat gaat me dit kosten?

We leven en werken in een tijd waarin elke vierkante meter kostbaar is. Het vinden van de juiste kantoorindeling voor jouw bedrijf, hangt dus nauw samen met het kostenplaatje en vooral de opbrengst van een werkplek binnen een kantooromgeving.
Net als het aantal bureaus, verschilt dit per kantoorinrichting. Een kantoor met afgesloten werkruimtes huisvest minder werknemers dan een grote, open kantoorruimte. Toch valt dit verschil te verwaarlozen.
Het ‘verlies’ van werkplekken blijft beperkt tot één op vier werknemers en daar staat meer werkcomfort tegenover. Medewerkers krijgen namelijk toegang tot verschillende ruimtes, die hen gericht ondersteunen bij hun dagelijkse taken. Met een aanzienlijke verbetering van werkkwaliteit als gevolg.

Een goede kantoorindeling? Luister naar je mensen

Een flexibele werkomgeving gaat veruit het meest efficiënt om met het begrip ruimte. Toch vraagt dit wel enige aanpassing en gewenning bij werknemers. We raden je dan ook aan om voor het invoeren van deze kantoorindeling medewerkers intern goed te informeren over de vernieuwde aanpak.
Door duidelijk te communiceren en te luisteren naar de wensen van jouw medewerkers, wordt het doorvoeren van deze moderne kantoorinrichting een breed gedragen en succesvol nieuw werkbeleid.
Onze experts hebben veel kennis en praktijkervaring op het gebied van het vinden en doorvoeren van de ideale kantoorindelingen en helpen je dit proces soepel te doorlopen.

Een nieuw kantoor: een investering die loont

Nieuwe technologieën en werkflexibiliteit maken het mogelijk kantoren op een uitdagende en functionele manier in te delen. Toch is het geen eenvoudig karwei. Het creëren van een ruimte, die niet alleen modern is, maar ook nog eens aansluit op de behoeften van de mensen binnen een organisatie, vraagt om een doordacht plan van aanpak en een maatoplossing.
De ene kantoorindeling is niet zozeer beter dan de andere, het gaat erom dat je de indeling vindt die bij jou, je werknemers en de organisatie past.
Daarom adviseren we je graag over de kantooroplossing, die jouw bedrijf verder helpt. We onderzoeken en voeren analyses uit om een goed beeld van de dagelijkse gang van zaken te krijgen. Met deze informatie ontwikkelen we de ideale werkplek voor jouw medewerkers en organisatie.

Een nieuw kantoor: een investering die loont
Aanmelden nieuwsbrief